بعد از عمل جراحی بینی روی بینی اسپلینت و زیر بینی گاز استریل قرار گرفته می شود. مجموع اسپلینت و گازاستریل زیر بینی را پانسمان بینی می گویند. اسپلینت یا
گچ بینی باید یک هفته روی بینی بماند اما گاز استریل زیر بینی را خودتان می توانید هر شش ساعت یک بار عوض کنید.

گاز استریل زیر بینی برای جذب ترشحات خونابه ای به مدت 48 ساعت زیر بینی چسبانده می شود. این پانسمان را می توانید هر 6 ساعت یک بار خودتان تعویض کنید
پس از جراحی بینی، یکی از مراحل مهم در روند بهبودی، پانسمان بینی است. پانسمان به ترکیب اسپلینت روی بینی و گاز استریل زیر بینی گفته میشود. این دو بخش هر کدام نقش مهمی در محافظت از بینی، کنترل ترشحات و شکلدهی بهتر در روزهای ابتدایی پس از عمل دارند. در این مقاله، همه چیز درباره پانسمان بینی، نحوه مراقبت و نکات ضروری آن را بهطور کامل بررسی میکنیم.
پانسمان بینی چیست؟
پانسمان بینی شامل دو جزء اصلی است:
اسپلینت (گچ) روی بینی
قطعهای سبک از جنس آلومینیوم، پلاستیک یا ترموپلاست است که روی بینی قرار میگیرد.
گاز استریل زیر بینی
گازی کوچک که در قسمت زیر سوراخهای بینی (معمولاً روی پشت لب بالا) با یک چسب ثابت میشود.
این دو در کنار هم، از ساختار جدید بینی محافظت کرده و به کنترل ترشحات کمک میکنند.

پس از آنکه عمل جراحی به پایان رسید، روی بینی اسپلینت قرار داده شده و زیر بینی چسب و بانداژ زده می شود. سپس لوله تنفس مصنوعی از دهان بیمار خارج گردیده و برای ریکاوری آماده می شود.
نقش گاز استریل زیر بینی
بعد از عمل بینی، ترشحات خونی خفیف کاملاً طبیعی است. گاز استریل زیر بینی به همین دلیل استفاده میشود:
✔
جذب ترشحات
✔
جلوگیری از آلودگی محیط بینی
✔
مهار جریان ترشح روی پوست
✔
کمک به حفظ تمیزی و بهداشت محل جراحی
این گاز معمولاً طوری قرار میگیرد که مستقیماً به سوراخهای بینی نچسبد و فقط زیر آن قرار گیرد.
هر چند وقت باید گاز زیر بینی را عوض کرد؟
هر ۶ ساعت یکبار میتوانید گاز زیر بینی را تعویض کنید.
این کار باید با دستهای کاملاً تمیز و در محیط بهداشتی انجام شود.

اسپلینت بینی را برای مدت یک هفته دست نزنید و جابجا نکنید. پانسمان زیر بینی برای جلوگیری و جذب آبریزش بینی که به مدت 2 تا 3 روز به مقدار اندک وجود خواهد داشت، استفاده می شود. این پانسمان را خودتان می توانید عوض کنید. معمولا هر 6 ساعت یک بار، پانسمان زیر بینی باید در 3 روز اول بعد از جراحی عوض شود.
زمان تعویض گاز:
✔
وقتی کاملاً خیس شده باشد
✔
زمانی که بوی ناخوشایند ایجاد کند
✔
زمانی که احساس رطوبت روی لب بالا دارید
نکته مهم
تعویض گاز هیچ ارتباطی با اسپلینت ندارد. اسپلینت بههیچوجه نباید حرکت داده شود یا مرطوب شود.
پاسخ به پرسش های شما در مورد پانسمان بینی
خوب هستین آقای دکتر عزیز
من ۴روزه که بینیم عمل کردم و هنوز تو گچ ولی وقتی پانسمان زیر بینیم برمیدارم احساس میکنم بینیم به شدددت سربالا و اینکه از دکترم خواستم اصلا سربالا نشه و خود دکترم بعد عمل گفتن سربالاش نکردم(دکترم هم دکتر مطرح و خوبی هستن که مخالف بینی عروسکی...و کاملا طبیعی عمل میکنن)
ولی حالت الان بینیم منو به شددددت نگران کرده که اگه قراره همین شکلی بمونه فاجعه ست!! یا با برداشتن گچ و تانمپون میاد پایین!!!خواهشن جواب منو بدین و منو از نگرانی در بیارید
پاسخ دکتر حسنانی:
. تا وقتی گچ روی بینی و تامپون داخل بینی است اصلا روی فرم بینی قضاوت نکنید. چون خیلی تغییر میکند. الان گچ را که بردارند و تامپون ها را که در بیاورند فرم بینی کاملا عوض می شود. دو سه هفته صبر کنید عجله نداشته باشید بعد می توانید دوباره در رابطه با بینی تان نظر بخواهید.
اقای دکتر ایا بعد از اندوسکوپی سینوس(پولیپ و انسداد و انحراف و سینوزیت مزمن) درون بینی پانسمان قرار میگیره و راه تنفس از بینی کامل مسدود میشه و اگه جواب مثبته به مدت چند روز باید پانسمان باشه و ایا راهی هست که درون بینی پانسمان نشه؟ ممنونم خدا خیراون بده
پاسخ دکتر حسنانی: