ترشحات پشت حلق

سلول های موجود در حفره های بدن مثل مخاط بینی و سینوس ها دائماً در حال ترشح مایعات مختلفی هستند. گاهی در اثر تحریک با جسم خارجی و یا در اثر آلرژی این ترشحات زیاد می شوند. ترشحات پشت حلق، موکوز اضافی است که از پشت حلق به پایین جاری می شود. ذرات غبار و آلودگی هوا می تواند موجب افزایش ترشحات پشت حلق شود. آلرژی یا حساسیت با علایمی نظیر عطسه, آبریزش بینی , خارش , گرفتگی بینی و خلط پشت حلق می تواند خود را نشان دهد.

postnasal drip og

پرسش و پاسخ با دکتر حسنانی در مورد پشت حلق

مشکل خلط پشت حلق، تب و مشکل تنفسی

nose 5613

پشت حلق در مقالات دکتر حسنانی

سوالات رایج

برخی از پرسش ها، متداول هستند. یعنی مکرراً توسط بازدیدکنندگان سایت و متقاضیان جراحی بینی پرسیده می شوند. سؤالاتی از قبیل سن جراحی بینی، بهترین فصل برای عمل بینی، تفاوت روش باز و بسته و غیره در این بخش پاسخ داده شده است. توصیه می شود قبل از مطرح کردن پرسش خود، این پرسش و پاسخ ها را بخوانید.
  . سن مناسب برای جراحی زیبایی بینی چه زمانی است ؟ سن قانونی که فرد می تواند برای خودش تصمیم بگیرد هجده سال است . ولی از لحاظ علمی دخترها از 14 سالگی و پسرها از 16 سالگی می توانند مورد جراحی زیبایی قرار بگیرند به شرط اینکه رضایت والدین وجود داشته باشد . در مورد حد نهایی سن برای راینوپلاستی هم باید گفت که حتی تا 60 سالگی نیز به شرطی که بیماری داخلی وجود نداشته باشد، امکان جراحی وجود دارد . . منظور از بینی گوشتی و غضروفی چیست ؟ اگر ضخامت پوست بینی زیاد باشد وغضروف های زیر آن ضعیف باشند ، بینی اصطلاحا گوشتی گفته می شود و اگر پوست بینی نازک و غضروف های زیر آن محکم باشد ، اصطلاحا بینی غضروفی (استخوانی) گفته می شود . با توجه به اینکه در تکنیک های فعلی جراحی پلاستیک ، فقط روی غضروف و استخوان تراش داده می شود و روی پوست هیچ اقدامی نمی شود، بینی های غضروفی (استخوانی) خیلی بهتر به جراحی پاسخ می دهند و زیباتر میشوند . با اینحال امکان ایجاد تغییرات زیبایی طولانی مدت بر روی بینی گوشتی نیز وجود دارد . . آیا نیاز به انجام جراحی دوم وجود دارد ؟ بر طبق آمار در مورد بزرگترین جراحان پلاستیک دنیا ، 10در صد احتمال نیاز به جراحی دوم وجود دارد ، در مورد بیماران ما آمار از این هم کمتر است ولی به هر حال وجود دارد و اجتناب ناپذیر است . در جراحی دوم اشکالات جزیی باقیمانده از عمل اول اصلاح می شود و اصطلاحا به آن روتوش بینی گفته می شود . . آیا پس از عمل در بینی تامپون می گذارند ؟ بعد از جراحی بینی بهتر است به مدت 24 ساعت داخل بینی یک پانسمان گذاشته شود تا میزان خونریزی و ورم داخل بینی کمتر شود ولی در صورت درخواست بیمار می شود که از این پانسمان استفاده نکرد و نیاز قطعی وجود ندارد . . آیا امکان جراحی همزمان پولیپ بینی با جراحی زیبایی آن وجود دارد ؟ پولیپ در حقیقت رشد بیشتر از حد مخاط داخل بینی است که معمولا در پاسخ به مواجهه با آلرژن ها یا همان مواد حساسیت زا ایجاد می شود و فضای داخل بینی را اشغال می کنند . بدلیل کاهش فضای داخل حفره بینی جریان هوا داخل بینی با مقاومت روبرو می شود و فرد احساس گرفتگی بینی می نماید . این پولیپ ها معمولا فضای داخل بینی و سینوس ها را اشغال می کنند و فرد علاوه بر گرفتگی بینی دچار کاهش حس بویایی احساس سردرد پری و فشار در صورت وخلط پشت حلق می باشد . برای رها شدن از پولیپها در صورتیکه درمان دارویی موفق نباشد از جراحی آندوسکوپیک بینی استفاده می شود که درحین آن با استفاده از لنزهای مخصوص وابزار خاص پولیپ های داخل بینی تراشیده شده و خارج می شود . انجام آندوسکوپی بینی و سینوسها به همراه جراحی زیبایی بینی امکان پذیر می باشد . . پس از عمل بینی چه مدت استراحت لازم است ؟ انجام فعالیت های شغلی سبک 4 روز پس از جراحی امکان پذیر است . برای مشاغل سنگین تا دو هفته بهتر است استراحت وجود داشته باشد . . آیا با لیزر هم جراحی زیبایی بینی انجام می شود ؟ در حال حاضر امکان جراحی زیبایی بینی با لیزر وجود ندارد ولی به خاطر جذابیت موضوع برای عموم، ممکن است این مساله مورد استفاده تبلیغاتی قرار گیرد . لازم به ذکر است که فقط انجام برش های جراحی با لیزر امکان پذیر است که بدلیل وجود برشهای کوچک در راینوپلاستی کاربرد لیزر جایگاهی ندارد .

احتقان بینی

گرفتگی بینی که جابجا می شود و فقط در یک سمت خاص بینی نیست معمولاً علتش آلرژی است. اگر گرفتگی به دلیل تورم شاخک بینی باشد، معمولاً توصیه درمانی استفاده از داروهای کوچک کننده شاخک های بینی است. گرفتگی بینی بعد از عمل می تواند به دلیل آلرژی یا حساسیت و یا انواع التهابات بینی باشد. علائم سینوزیت عبارتند از: ترشحات چرکی در بینی، احتقان بینی، احساس پری و فشار در صورت، خلط پشت حلق، سرفه، تب خفیف

سینوزیت چیست؟

سینوزیت به معنای التهاب سینوس ها می باشد اگر مدت زمان درگیری سینوس ها و ابتلای آن ها به عفونت و التهاب کمتر از یک ماه باشد اصطلاحا به آن سینوزیت حاد گفته می شود.
 علائم سینوزیت علائم صلی سینوزیت علائمی است که در محدوده بینی است به این صورت که فرد دچار احتقان و پری بینی می شود، احساس کاهش بویایی دارد، ترشحات چرکی در بینی اش جمع می شود، ترشحات چرکی از پشت حلق دارد، احساس پری و فشار و احتقان در صورت دارد و همچنین تب دارد.

مبتلایان به آلرژی

آلرژی و حساسیت به خودی خود منعی برای انجام عمل جراحی بینی نیست. آلرژی نوعی افزایش واکنش فرد است نسبت به موادی که به صورت طبیعی در محیط وجود دارد. مثلاً برخی گیاهان در بهار گرده افشانی نموده و موجب ایجاد آلرژی در افراد مستعد می شود. در آلرژی فصلی، فرد مبتلا در فصول خاصی از سال دچار علائم حساسیت می شود. در آلرژی سالیانه، فرد مبتلا در تمامی طول سال به علائم فوق دچار می شود.
  یکی از سؤالاتی که مرتب از دکتر حسنانی پرسیده می شود، این است که آلرژی مانعی برای جراحی بینی هست یا نه؟ آلرژی چند حالت دارد که دو حالت اصلی آن آلرژی فصلی و آلرژی سالیانه می باشند. در آلرژی فصلی، فرد مبتلا در فصول خاصی از سال دچار علائمی چون عطسه، آبریزش از بینی، خارش در ناحیۀ گلو و حلق، ترشحات پشت حلق و گرفتگی بینی می شود که در این میان، خارش علامت اصلی محسوب می شود. افراد مبتلا به آلرژی فصلی معمولاً در فصول بهار یا پاییز دچار این علائم می شوند ولی در بقیۀ سال مشکلی ندارند. نوع دوم آلرژی، آلرژی سالیانه است. در آلرژی سالیانه، فرد مبتلا در تمامی طول سال به علائم فوق دچار می شود. برای هر دو نوع آلرژی، انجام جراحی زیبایی بینی امکان پذیر است و هیچکدام از این آلرژی ها مانعی برای جراحی محسوب نمی شوند. ولی بهتر است افراد مبتلا به آلرژی، از یک هفته قبل از جراحی نسبت به مصرف داروهای ضد آلرژی اقدام نموده و استفاده از این داروها را تا دو ماه بعد از عمل نیز ادامه دهند تا در دوره ای که بعد از جراحی زیبایی، بینی روند ترمیمی خود را طی می کند، علائم آلرژی توسط دارو کاملا کنترل شده باشد. آلرژی که توسط دارو کنترل شده باشد اصلاً نمی تواند ضرری برای جراحی زیبایی بینی داشته باشد. از طرفی جراحی زیبایی بینی نیز هیچ تأثیری روی آلرژی ندارد. یعنی فردی که جراحی کرده، آلرژی اش نه بهتر می شود و نه بدتر. آلرژی همان روند قبلی را دارد و جراحی تأثیری روی آن نخواهد داشت.
 دانلود فایل صوتی توضیحات دکتر حسنانی در مورد آلرژی آیا افرادی که حساسیت فصلی دارند می توانند جراحی زیبایی انجام دهند؟ حساسیت به خودی خود منعی برای انجام عمل جراحی بینی نیست. حساسیت نوعی افزایش واکنش بدن فرد است نسبت به موادی که به صورت طبیعی در محیط وجود دارد. مثلاً برخی گیاهان در بهار گرده افشانی می کنند، بسیاری از افراد اصلا متوجه این گرده افشانی نمی شوند، اما برعکس بسیاری از افراد این گرده افشانی را متوجه می شوند و بدنشان نسبت به آن واکنش نشان می دهد و با علائمی مثل عطسه، آبریزش بینی، خارش در ناحیه گوش، حلق، بینی و چشم خود را نشان می دهد. همچنین ترشحات پشت حلق در این افراد افزایش می یابد. این افراد در زمان گرده افشانی گیاهان مشکل حساسیت دارند به خصوص در صورتی که به این گیاهان نزدیک باشند. اگر فردی با داشتن چنین علائمی بخواهد عمل زیبایی بینی انجام دهد، باید از یک هفته قبل از عمل با استفاده از داروهای ضدآلرژی مشکل حساسیت خود را کنترل نماید و مصرف دارو را تا دو ماه بعد از جراحی ادامه دهد . در این صورت به راحتی می تواند جراحی (پلاستیک) زیبایی بینی را انجام دهد. اسپری های کورتون دار سردسته داروهای ضدآلرژی هستند. عوارض کورتون ها نظیر پوکی استخوان، مرض قند و زخم معده جای نگرانی ندارند، زیرا اسپری های کورتون دار به شکل معجزه آسایی فواید کورتون را دارند اما عوارض آن را ندارند. زیرا جذب بدن نمی شوند. اگر هم مختصری جذب شدند، پس از عبور از کبد از بین می روند. بنابراین اسپری های کورتون دار را به راحتی می توان برای درمان آلرژی استفاده نمود.

جراحی پولیپ بینی

مخاط بینی ممکن است در اثر عوامل مختلفی بیش از حد نرمال رشد کند. در این صورت بافتی اضافی در داخل بینی به نام پولیپ به وجود می آید. پولیپ فضای داخلی بینی را اشغال نموده و تنفس را مشکل می نماید....

بینی و بیماری های سینوس

چهار دسته بیماری، بینی و سینوس ها را درگیر می کند: آلرژی ها و التهابات، عفونت ها، بیماری های ایمنی، تومورها و سرطان ها. آلرژی و التهاب با علائمی مثل عطسه، آبریزش بینی، ترشحات پشت حلق و گرفتگی بینی خود را نشان می دهند...
 - تومورهای و سرطان ها آلرژی و التهاب با علائمی مثل عطسه، آب ریزش بینی، ترشحات پشت حلق، گرفتگی بینی خود را نشان می دهند و درمان خاص خود را می طلبند.

new question og

new-question-og.jpg